فرمت فایل : docx
حجم : 6986
توضیحات محصول :
تاثیر پذیرفته شدن شرکت ها در بورس بر ویژگی های کیفی اطلاعات در صورت های مالی
چكیده: 1
مقدمه: 2
فصل اول: كلیات تحقیق
1-1 مقدمه 5
2-1 تاریخچه مطالعاتی. 5
3-1 بیان مسئله 8
4-1 چارچوب نظری تحقیق. 9
5-1 فرضیههای تحقیق. 10
6-1 اهمیت و ضرورت تحقیق. 11
7-1اهداف تحقیق. 11
8-1 حدود مطالعاتی. 12
1-8-1 قلمرومکانی. 12
2-8-1 قلمرو زمانی. 12
3-8-1 قلمرو موضوعی. 12
9-1 تعریف واژههای کلیدی. 12
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
1-2 مقدمه 15
2-2- گزارشگری مالی. 16
3-2 اهداف گزارشگری مالی. 17
4-2 استانداردهای گزارشگری. 18
5-2 اطلاعات مالی برای چه اشخاصی ارائه میگردد؟ 20
1-5-2 سرمایهگذاران. 21
2-5-2- اعطا كنندگان تسهیلات مالی. 21
3-5-2- تأمین كنندگان كالا و خدمات و سایر بستانكاران. 21
4-5-2-مشتریان. 21
5-5-2- كاركنان. 21
6-5-2- دولت.. 22
7-5-2- جامعه 22
8-5-2 سایر استفاده كنندگان. 22
6-2 چه میزان از اطلاعات لازم است در استانداردها برای دستیابی به ویژگیهای كیفی مطلوب افشاء شود؟ 22
7-2 ضرورت وجودی چارچوب مفهومی گزارشگری مالی. 25
8-2مکانیزم های مؤثر بر کاهش تقلب در گزارشات مالی. 26
9-2 ویژگیهای کیفی گزارشگری مالی. 27
10-2 عوامل مؤثر بر قابلیت اتکاء گزارشات مالی. 30
11-2چه خصوصیاتی اطلاعات مالی را مفید می سازد؟ 31
1-11-2 قابل اتکا بودن (چه اطلاعاتی قابل اتکا است؟) 32
2-11-2- مربوط بودن( چه اطلاعاتی مربوط است؟) 34
12-2 چه خصوصیاتی ارائه ی اطلاعات مالی را مفید می سازد؟ 35
1-12-2 قابل فهم بودن. 35
2-12-2-قابل مقایسه بودن. 36
13-2 چه عواملی اعمال خصوصیات کیفی را دچار محدودیت می کند؟ 37
14-2 خصوصیات کیفی مبانی نظری هیأت استانداردهای حسابداری مالی آمریکا 39
15-2خصوصیات کیفی اطلاعات مالی مربوط به کشور انگلستان. 41
16-2 ویژگیهای کیفی اطلاعات مالی. 43
17-2 هزینه های گزارشگری. 45
18-2 روشهای بهبود گزارشگری مالی در حمایت از حقوق صاحبان سهام 47
1-18-2 گزارشگری انعطاف پذیر. 47
2-18-2 گزارشگری بخشهای مجزا 47
3-18-2 توضیح ماهیت فعالیت شرکتها 48
4-18-2 تهیه اطلاعاتی درباره چشم انداز آتی شرکتها 48
5-18-2 اطلاعاتی در مورد رقبای تجاری. 48
6-18-2 انتقال سریع اطلاعات درباره تغییرات با اهمیت.. 48
7-18-2 انتقال مؤثر و کارآمد اطلاعات.. 49
8-18-2 افشای اطلاعات غیر مالی. 49
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
1-3 مقدمه 51
2-3 روش تحقیق. 51
3-3 مدل مفهومی تحقیق. 52
4-3 متغیرهای تحقیق. 52
5-3 اعتبار تحقیق. 53
6-3 روایی آزمون. 53
7-3 جامعه آماری. 53
8-3 نمونه آماری. 54
9-3 روش وابزار گرداوری داده ها واطلاعات.. 56
1-9-3 روش میدانی. 56
10-3 روش تجزیه وتحلیل داده ها 58
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
1-4 مقدمه 62
2-4 تجزیه وتحلیل مشاهدات بااستفاده ازتکنیک های امارتوصیفی. 62
1-2-4 بررسی توصیفی اخرین مدرک تحصیلی. 63
2-2-4 بررسی توصیفی مدت سابقه کاری. 64
3-2-4 بررسی توصیفی میزان اشنای باصورتهای مالی. 65
4-2-4 به نظر شما میزان تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار تهران برویژگی به موقع بودن اطلاعات چقدر است . 66
5-2-4 به نظر شما میزان تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار تهران برویژگی سودمندی پیش بینی به چه میزان است . 67
6-2-4 به نظر شما میزان تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار تهران برویژگی سودمندی درارزیابی چقدر است؟ 68
7-2-4 به نظر شما میزان تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار تهران بر ویژگی قابلیت تایید چقدر است؟ 69
8-2-4 به نظر شما میزان تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار تهران برویژگی کامل بودن به چه میزان است؟ 70
9-2-4 به نظر شما میزان تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار تهران برویژگی صحیح بودن به چه میزان است؟ 71
10-2-4 به نظر شما میزان تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار تهران برویژگی رجحان محتوا برشکل چقدر است . 72
11-2-4 به نظر شما میزان تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار تهران برویژگی بی طرفانه بودن به چه میزان است ؟ 73
12-2-4 به نظر شما میزان تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار تهران درمقایسه بین شرکتها به چه میزان است؟ 74
13-2-4 به نظر شما میزان تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار تهران برویژگی ثبات رویه به چه میزان است؟ 75
14-2-4 به نظر شما میزان تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار تهران بر ویژگی افشای کافی اطلاعات به چه میزان است؟ 76
15-2-4 به نظر شما میزان پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار تهران برویژگی قابل فهم بودن اطلاعات چقدر است؟ 77
3-4 آماراستنباطی. 78
1-3-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) برای فرضیه اول. 78
1-1-3-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی اول برای تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار برویژگی مربوط بودن. 78
2-1-3-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی دوم برای تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار برویژگی قابلیت مقایسه 79
3-1-3-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی سوم برای تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار برویژگی قابلیت اعتماد 80
4-1-3-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی چهارم برای تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار برویژگی قابل فهم بودن. 81
2-3-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) برای فرضیه اصلی. 82
1-2-3-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه اصلی برای تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار برویژگی های كیفی اطلاعات حسابداری در صورتهای مالی. 82
3-3-4 آزمون تی – استودنت تک نمونه ای. 83
1-3-3-4 تحلیل استنباطی فرضیه شماره یک: 83
2-3-3-4 تحلیل استنباطی فرضیه شماره دو: 83
3-3-3-4 تحلیل استنباطی فرضیه شماره سه: 84
4-3-3-4 تحلیل استنباطی فرضیه شماره چهار. 85
5-3-4 تحلیل استنباطی فرضیه اصلی تحقیق: 86
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
1-5 مقدمه 88
2-5خلاصه تحقیق. 88
3-5 نتیجه گیری. 89
1-3-5 نتیجه گیری براساس فرضیه فرعی اول. 89
2-3-5 نتیجه گیری براساس فرضیه فرعی دوم 90
3-3-5 نتیجه گیری بررسی فرضیه سوم 90
4-3-5 نتیجه گیری براساس فرضیه فرعی چهارم 90
5-3-5 نتیجه گیری کلی. 91
4-5 پیشنهادات کاربردی. 92
5-5 پیشنهادات برای تحقیقات آتی. 92
6-5 محدودیتهای تحقیق. 93
پیوست ها
پیوست الف: پرسشنامه 95
پیوست ب: آزمون پایائی پرسشنامه 99
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 101
منابع لاتین: 103
چکیده لاتین. 105
جدول 1-2 مقایسه خصوصیات کیفی اطلاعات مالی (ایران، آمریکا، انگلیس و بین المللی) 44
جدول 2-2 مقایسه خصوصیات کیفی محدود کننده 45
جدول 1-4 وضعیت پاسخ دهندگان از نظر مدرک.. 63
جدول 2-4 وضعیت پاسخ دهندگان ازنظر مدت سابقه کاری. 64
جدول 3-4 وضعیت پاسخ دهندگان از نظر میزان اشنای باصورتهای مالی. 65
جدول 4-4 توصیف سوال 4باتوجه به نظر پاسخ دهندگان. 66
جدول 5-4 توصیف سوال 5 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان. 67
جدول 6-4 توصیف سوال 6 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان. 68
جدول 7-4 توصیف سوال 7 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان. 69
جدول 9-4 توصیف سوال 9باتوجه به نظر پاسخ دهندگان. 71
جدول 10-4 توصیف سوال 10 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان. 72
جدول 11-4 توصیف سوال 11 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان. 73
جدول 12-4 توصیف سوال 12 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان. 74
جدول 13-4 توصیف سوال 13 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان. 75
جدول 14-4 توصیف سوال 14 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان. 76
جدول 15-4 توصیف سوال 15باتوجه به نظر پاسخ دهندگان. 77
جدول 16-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی اول برای تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار برویژگی مربوط بودن. 78
جدول 17-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی دوم برای تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار برویژگی قابلیت مقایسه 79
جدول 18-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی سوم برای تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار برویژگی قابلیت اعتماد 80
جدول 18-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی چهارم برای تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار برویژگی قابل فهم بودن. 81
جدول 19-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه اصلی برای تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار برویژگی های كیفی اطلاعات در صورتهای مالی. 82
جدول 20-4 آزمون تی –استودنت تک نمونه ا ی در فرضیه فرعی اول برای تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار برویژگی مربوط بودن اطلاعات در صورتهای مالی. 83
جدول 21-4 آزمون تی –استودنت تک نمونه ا ی در فرضیه فرعی دوم برای تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار برویژگی قابلیت مقایسه اطلاعات در صورتهای مالی. 84
جدول 22-4 آزمون تی –استودنت تک نمونه ا ی برای تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار بر ویژگی قابلیت اعتماد اطلاعات در صورتهای مالی. 84
جدول 23-4 آزمون تی –استودنت تک نمونه ای تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار برویژگی قابل فهم بودن اطلاعات در صورتهای مالی. 85
جدول 24-4 آزمون تی –استودنت تک نمونه ا ی برای تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار برویژگی های كیفی اطلاعات در صورتهای مالی: 86
جدول 1-5 تاثیر پذیرفته شدن شرکتها در بورس اوراق بهادار برهر یک از ویژگیهای کیفی. 91
نمودار 1-2 خصوصیات کیفی اطلاعات حسابداری بر اساس بیانیه شماره دو هیأت استانداردهای حسابداری مالی در آمریکا 40
نمودار 2-2 خصوصیات کیفی اطلاعات مالی کشور انگلستان. 42
نمودار 1-3 مدل مفهومی تحقیق. 52
نمودار 1-4 میزان تحصیلات پاسخ دهندگان. 63
نمودار 2-4 سابقه کاری پاسخ دهندگان. 64
نمودار 3-4 توصیف سوال 3 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان. 65
نمودار 4-4 توصیف سوال 4باتوجه به نظر پاسخ دهندگان. 66
نمودار 5-4 توصیف سوال 5باتوجه به نظر پاسخ دهندگان. 67
نمودار 6-4 توصیف سوال 6باتوجه به نظر پاسخ دهندگان. 68
نمودار 7-4 توصیف سوال 7باتوجه به نظر پاسخ دهندگان. 69
نمودار 8-4 توصیف سوال 8باتوجه به نظر پاسخ دهندگان. 70
نمودار 9-4 توصیف سوال 9باتوجه به نظر پاسخ دهندگان. 71
نمودار 10-4 توصیف سوال 10باتوجه به نظر پاسخ دهندگان. 72
نمودار 11-4 توصیف سوال 11باتوجه به نظر پاسخ دهندگان. 73
نمودار 12-4 توصیف سوال 12باتوجه به نظر پاسخ دهندگان. 74
نمودار 13-4 توصیف سوال 13باتوجه به نظر پاسخ دهندگان. 75
نمودار 14-4 توصیف سوال14باتوجه به نظر پاسخ دهندگان. 76
نمودار 15-4 توصیف سوال 15باتوجه به نظر پاسخ دهندگان. 77
======================================
چكیده:
امروزه توسعه اقتصادی بر پایه دسترسی به منابع مالی برای سرمایه گذاری استوار می باشد. این در حالیست که تصمیم گروههای مختلف در خصوص سرمایه گذاری به نوبه خود به وجود یک سیستم اطلاعاتی مناسب بستگی دارد. افشای اطلاعات نقش اساسی در تصمیم گیریهای صحیح و اگاهانه گروههای مختلف بخصوص سرمایه گذاران دارد. به هر حال، اطلاعاتی که برای سرمایه گذاران و سایرین با اهمیت است، باید به نحو مناسب، کافی و کامل افشاء گردد تا در تصمیم گیری انان مفید واقع شود لذا اطلاعات با اهمیت نیز باید از جنبه ویژگیهای كیفی اطلاعات ،كامل باشند. فرضیه این تحقیق به صورت زیر می باشد: بین پذیرفته شدن شركتها در بورس و ویژگیهای كیفی اطلاعات در صورتهای مالی رابطه وجود دارد . روش و ابزار گرداوری داده ها از طریق مطالعات میدانی و توزیع پرسشنامه می باشد، تعداد سوالات پرسشنامه 15 مورد می باشد كه به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم می گردد. جهت بررسی نرمال بودن سطح افشای اطلاعات از ازمون نرمالیتی کلموگروف- اسمیرنوف وجهت بررسی تاثیر پذیرفته شدن شركتها در بورس اوراق بهادار بر ویژگیهای كیفی اطلاعات در صورتهای مالی از آزمون آمار استنباطی (آزمون تی – استیودنت تك نمونه ای) استفاده شده است. با توجه به موارد فوق نتیجه زیر حاصل گردیده است: پذیرفته شدن شركتها در سازمان بورس اوراق بهادار بر ویژگیهای مربوط بودن،قابلیت مقایسه و قابل فهم بودن تاثیر بالایی دارد ولیكن تاثیر آن بر ویژگی قابلیت اعتماد پایین می باشد.
واژگان کلیدی : ویژگیهای كیفی ، مربوط بودن ، قابلیت اعتماد ، قابلیت مقایسه ، قابل فهم بودن
مقدمه:
حسابداری یك سیستم اطلاعاتی است. این سیستم اطلاعاتی به عنوان زیر مجموعه سیستمهای اطلاعاتی مدیریت، وظیفه پردازش دادههای مالی را برعهده دارد. اگرچه استفادهكننده بخش عمدهای از محصولات این سیستم اطلاعاتی، مدیریت یك واحد اقتصادی است، اما مدیریت بنا به وظایف و مسئولیتهایی كه در قبال گروههای مختلف استفادهكنندگان مالی واحدهای اقتصادی دارد، اطلاعات مختلفی را در اختیار استفادهكنندگان خارج از واحدهای اقتصادی قرار میدهد. گزارشهای مالی سالانه از مهمترین محصول سیستمهای اطلاعاتی حسابداری است كه برای گروههای مختلفی از استفادهكنندگان خارجی اطلاعات مالی، در چهارچوب مشخصی ارائه میشود.
ازآنـجاییكه سرمایه گذاران و اعتباردهندگان دو گروه اصلی بـرون سـازمانی اطـلاعات مالی بشمار می روند و فراهم كردن اطلاعات مربـوط بـرای این دو گـروه یكی از رسالت های اصـلی مدیریت و سیستم های حسـابداری می باشد لذا تصمیمات سرمایه گذاران واعتبار دهندگان و استفاده آنها از اطلاعات دارای گستردگی بسیار بیشتری نسبت به سایر گروههای خارجی میباشد و به همین دلیل تصـمیمات انها دارای تاثیرات عمده ای در تخصیص منابع اقتصادی یك كشور است و توجه ویژه به نوع نیازهای اطلاعاتی این افراد ضرورت دارد. بـنابـراین گــزارشگـری مـالی باید اطـلاعـاتی فـراهـم سـازد كـه بـرای سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان بالفعل و بالقوه وسایر استفاده كنندگان در تصمیم گیریهای سرمایه گذاری واعطای اعتبار وسایر تصمیمات مشابه مفید واقع شود.
گزارشـگری مـالـی تخـصیص مـنابع سرمایه در یك شركت تجاری و قابلیت سوددهی آن را افشاء می نماید. بدیهی است كه یك سیستم حسابداری باید كـلیه واقـعیت های بـا اهـمیـت و مـربوط در رابـطه با رویداد ها و فعالیت های واحد تجاری را در صورتهای مالی طبق ویژگیهای كیفی اطلاعات حسابداری ( ویژگیهای مربوط به محتوای اطلاعات كه عبارتند از مربوط بودن و قابلیت اعتماد – ویژگیهای مربوط به ارائه اطلاعات كه عبارتند از قابلیت مقایسه و قابل فهم بودن) را بیان نماید. صورتهای مالی باید به گونه ای تهیه وارائه شود كه از لحـاظ اهـداف گزارشگـری مالی قابل فهم,آگاه كننده حتی الامكـان كامل باشد به بیان دیگر صـورتـهای مالی به گـونه ای باشدكه از یك طـرف امكان اتخـاذ تـصمیمات آگاهانه برای استفاده كنندگان را فراهم نموده و از طرف دیـگر بـاعث گـمراهی آنـان نـشود. مربوط بودن و قابلیت اعتماد و قابلیت مقایسه و قابل فهم بودن اصطلاحاتی است كه در كتب و مقالات حسابداری برای توصیف ویژگیهای كیفی به كار می رود .